De olifanten van Catinka Kersten

Je kon ze haast niet missen als je langs De Spelonk liep van 1 september 2020 tot 20 januari 2021. Binnen lagen drie levensgrote olifanten te soezen. Soms werden ze gebruikt om languit op te liggen. Als je naar binnen keek, zwaaiden wij dan gewoon terug!

Panoramafoto van de olifanten.

Deze olifanten waren gemaakt door beeldend kunstenaar Catinka Kersten. Vaak werkt ze met gips of beton, maar deze beelden wilde ze zacht houden: ze waren van gekleurd katoen, gevuld met schuim. Zo kon ze op deze grote schaal werken. Bovendien kon je op de olifanten zitten of liggen.

Daniel en Catinka vullen de olifanten.

Catinka houdt van dierenverhalen. "Ik heb een mooie bundel met fabels van over de hele wereld. Het zijn vaak hele korte verhalen, soms maar een alinea lang. Dit is mogelijk omdat dieren worden gebruikt als hoofdkarakters. Ze krijgen vaste eigenschappen toegedicht en hoeven daarom niet voorgesteld te worden. De leeuw is vaak de machtigste, de kraai slim en de geiten en herten zijn de dupe."

Catinka vult de olifanten

Eerder maakte ze ook beren. "Beren blijken een groot talent voor tragiek te hebben. Zoals in de fabel over de beer en de tuinman: ze worden vrienden en om te helpen houdt de beer de vliegen weg bij de tuinman, maar per ongeluk dood hij hem als hij met een steen de vlieg probeert te pletten die op het hoofd zit van zijn vriend. Beren zijn in fabels vaak grote gulzige bruten die het niet per se slecht bedoelen, maar al met al meer kwaad doen dan goed."

Detail van een slurf

In de Spelonk liggen drie Azatische vrouwtjesolifanten. De titel, "Come to me when thou hast seen the elephants dance", is een citaat uit The Jungle Book, de beroemde verhalenbundel van Rudyard Kipling uit 1894. Een jongetje (nee, niet Mowgli uit de Disneyfilm, dat is weer een ander verhaal uit het boek) krijgt te horen dat hij pas terug mag komen als hij de olifanten heeft zien dansen. Ofwel: tot nooit meer ziens, tabee. Maar die nacht ziet hij de olifanten wel degelijk dansen.

Catinka Kersten slaapt op een van de olifanten in De Spelonk

Kipling schreef de verhalen in India, in de tijd dat Groot-Brittannië nog een grote koloniale mogendheid was. De olifanten werden door de mensen onderworpen, ook gekolonialiseerd zou je kunnen zeggen. Terwijl ze toch ook krachtig en gevaarlijk genoeg zijn om mensen te verpletteren.

Vroeger droomde Catinka ervan om op de rug van een echte olifant te kunnen rijden. "Nu zou ik dat niet meer willen, daar zijn die dieren immers niet voor bedoeld. Maar door ze zelf te maken, kan ik het toch."

Beeld van Catinka Kersten in Beelden aan Zee, Scheveningen. titel En iedereen hield de adem in tijdens die fractie van eeuwen

Sculpturen van Catinka Kersten zijn opgenomen in de collectie van Museum Beelden aan Zee en Museum Voorlinden. Deze olifanten waren eerder te zien in Stedelijk Museum Alkmaar en tijdens Festival Tweetakt in Fort Ruigenhoek. Daar konden kinderen er op springen en liggen. Zo werden de olifanten langzaam geplet door de dierenliefde van de kinderen.

Trap en olifanten

Catinka Kersten studeerde in 2013 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. In 2014 kreeg ze een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds. In 2018 werd ze genomineerd voor de Victoriefonds Cultuurprijs in Alkmaar. Meer werk van Catinka Kersten op haar website.

Catinka Kersten vult de olifanten

Hier kun je meer lezen over (de initiatiefnemers van) De Spelonk.